سوغات شهر تبریز/بهترین سوغات شهر تبریز و صنایع دستی معروف آن چیست؟
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۰۱۴۳۳
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، تبریز به عنوان شهر اولین ها در شمال غرب ایران واقع است. این شهر با توجه به رشد صنعتی خود توانسته است به یکی از قطب های صنعتی کشور تبدیل گردد. اگر امسال قصد سفر به این کلان شهر را دارید، بد نیست با "سوغات تبریز" هم آشنا شوید.
آشنایی با شهر تبریز تبریز با سابقه تاریخی خود قهرمانان و پهلوانان زیادی را در دامان خود پرورانده است و همیشه موجب سربلندی ایران در دوره های تاریخی مختلف گردیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مردم تبریز دارای تنوع غذایی بالایی هستند. به همین خاطر برای هر سلیقه ای می توان در این شهر چیزی یافت. اگر می خواهید برای عزیزانتان از تبریز سوغاتی بخرید بهتر است سری به قنادی ها و آجیل فروشی های این شهر بزرگ بزنید. از جمله خوراکی های خوشمزه تبریز عبارتند از باقلوا، آجیل، قرابیه، نوقا، راحت الحلقوم، پنیر و لبنیات ، اریس، لوز، شکلات تسبیحی، حلوا گردویی و عسل طبیعی.
لبینات تبریزاز مهم ترین محصولات استان آذربایجان شرقی و تبریز لبنیات تولیدی این مناطق است. معروف ترین پنیر مربوط به روستای لیقوان ( پنیر لیقوان) زبان زد خاص و عام بوده و پایه ای ثابت بر سر سفره های صبحانه های ایرانی ها است.
شکلات تسبیحی سوغات خوشمزه تبریزشکلات تسبیحی از خوشمزه ترین خوراکی های شهر تبریز است که می تواند برای سوغاتی مورد انتخاب قرار گیرد. این شیرینی خوش طعم نظر گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب کرده است. شکل این شکلات ها شبیه به تسبیح بوده و مانند آن به هم متصل شده اند. مواد اصلی و لازم این سوغاتی شیر، شکر، گلوکز، شیر خشک، بکینگ پودر، وانیل، کره و در صورت تمایل پودر کاکائو است.
نوقا معروف ترین سوغات تبریزنوقا به عنوان یک شیرینی سنتی در تبریز بسیار معروف است. این شیرینی خوشمزه از خانواده گز ها بوده و از سفیده تخم مرغ ، شکر، گردو و وانیل تهیه می شود. خوردن این شیرینی و خرید آن به عنوان سوغاتی به شما پیشنهاد می شود.
قرابیه تبریزقرابیه یک نوع کلوچه و شیرینی سنتی محسوب می شود که بسیار هم گران است. این شیرینی خوشمزه از آرد، شکر، وانیل، تخم مرغ و .... تهیه می شود.
باقلوای تبریزتبریز یکی از شهرهای مهم در زمینه تهیه باقلوا به سبک باقلواهای ترکیه است. برای تهیه باقلوا به شکر، آرد، تخم مرغ، هل و ... نیاز است که به شکل مربع و لوزی شکل تهیه می شود.
آجیلآجیل استان آذربایجان شرقی شهرتی جهانی دارد و به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. در این رابطه سوغات مراغه نیز اشاره شد. چهار مغز مهم آجیل های تبریز و مراغه بادام هندی، بادام ، پسته و بادام کاغذی است . اغلب اجزای آجیل ها مانند بادام، فندق و... در آذربایجان شرقی کشت می شود. پسته در این استان کشت نمی شود.
صنایع دستی به عنوان سوغات شهر تبریزدر تبریز نیز علاوه برخوراکی های خوشمزه صنایع دستی هنرمندان نیز به عنوان سوغاتی این شهر محسوب می شوند. فرش تبریز با شهرت جهانی اش در صدر این هنرها قرار دارد. چرم تبریز نیز با توجه به کیفیت فوق العاده ای که دارد بسیار معروف است. سایر صنایع دستی معروف تبریز که می تواند به عنوان سوغات انتخاب شوند عبارتند از؛
فرش و قالی تبریزقدمت فرش بافی و قالی بافی در استان آذربایجان شرقی به دوران ایلخانی و سلجوقی بر می گردد . اما نقطه اوج این هنر در زمان صفویه و تیموری بود که در حال حاضر تبریز شهرت جهانی در صنایع فرش بافی دارد. در صفویه طرح هایی مانند بوته، گل، سجاده ای ، ترنج و... استفاده می شد. نقش گل عباسی معروف ترین و زیبا ترین نقوش فرش ها است که تا به امروز در بسیاری از فرش ها مورد استفاده قرار می گیرد. ایده نوین و جالب در فرش های تبریز به چشم می خورد، چرم فرش است که بسیار مشهور شده است. در این فرش ها چرم،ورنی و فرش با هم ادغام شده اند که به عنوان زیرانداز تزئینی و ... در معماری داخلی خانه های امروزی مورد استفاده قرار می گیرد.
منبت کاری
تبریز را با توجه به داشتن استادکارهای زیاد و ماهر در زمینه منبت می توان به شهرهای فعال در این عرصه قلمداد کرد. حتی در آثار تاریخی تبریز نیز از این هنر استفاده شده است. هنری ظریف و پر زحمت که بسیار زیبا و با ارزش است.
قلم زنی
قلم زنی به هنر کنده کاری، نقش اندازی بر روی ظروف فلزی مانند طلا، مس، نقره و برنج گفته می شود. قدمت این هنر با ارزش به سیت ها و سکاها بر می گردد. به طور کلی قلم زنی در ایران بر دو سبک تبریزی و اصفهانی صورت می گیرد. در تبریز حرکت و فشار مچ دست و در سبک اصفهانی از چکش کاری استفاده می شود. به همین خاطر قلم زنی های تبریز دارای سطحی صاف، کم عمق و ظریف هستند. پس قلم زنی تبریز می تواند نفیس ترین سوغات تبریز باشد.
ورنی بافیبافتن ورنی از صنایع دستی منحصر به فرد تبریز است. این هنر دستی توسط بانوان عشایری بافته می شود. ورنی شبیه به فرش بدون پرز یا گلیم یک رو است. قدمت این هنر بی نظیر به صدها سال پیش باز می گردد مناطقی هم چون اهر و ارسباران بیشترین بافندگان ورنی را دارا هستند.
چرم تبریزچرم تبریز در جهان شناخته شده است و بسیاری از تولیدکنندگان با شرکت های خارجی همکاری دارند.
گلیم بافی در تبریزگلیم بافی از هنر های دستی سنتی و قدیمی تبریز و خطه آذربایجان است. برای تهیه گلیم از پشم گوسفندان، موی بز و ابریشم استفاده می شود. گلیم شاهسون مشهورترین گلیم تبریز است که در آن از نگاره های برجسته و بزرگ با نواره های باریک استفاده می گردد.
سفال و سرامیکتبریز از شهر های فعال تولید سفال و سرامیک در ایران است. کیفیت سفال تبریز زبانزد عام و خاص بوده و می تواند سوغات خوبی برای عزیزانتان باشد.
امید داریم با سفر به شهر و دیار استاد شهریار و دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی تبریز سوغات و یادگاری های به ماندنی را برای عزیزانتان انتخاب و هدیه دهید.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: پنیر لیقوان بافتن ورنی جاذبه گردشگری مکان های تاریخی نوروز 97
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۱۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر میشود
خبرگزاری مهر؛ گروه استانها- مریم یاوری: کارخانه ریسباف، نامی آشنا در صنعت نساجی اصفهان است، شاید این کارخانه را بتوان تنها بازمانده ۹ کارخانه بنام ریسندگی در اصفهان نامید.
«بافناز» مدتهاست که برای همیشه از صفحه میراث صنعتی استان پاک شده است، از «صنایع پشم» که رو به روی کارخانه ریسباف قرار دادشت تنها یک سردر و کوشک میانی باقی مانده است، «نختاب» حفظ اما تغییر کاربری یافت و در این میان، حفظ ریسباف به دلیل باقی ماندن تمام قسمتهایش و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ باری سنگین بر دوش مسؤولان گذاشت.
ثبت ملی ریسباف در سال ۸۱
کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان، که در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایهداران در اصفهان راهاندازی شد. این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با این اقدام از گزند دستدرازی شهرسازان به دور ماند، از دولت دهم تاکنون تعیین تکلیف این کارخانه روی زمین مانده و برای آن تصمیم جدی گرفته نشده بود.
برخی دلیل این تأخیر در تحقق برنامهها را «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» میدانند اما این موضوع حل نشدنی نبوده که یک بنای تاریخی خاص را این همه سال معطل بگذارد، هر چند در آذر سال گذشته ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.
ترکیبی از معماری ایرانی و آلمانی در ساخت ریسباف
طراحی کارخانه ریسباف توسط استاد معماری بهنام «معتمدی» و زیر نظر مهندس آلمانی «ماکس شونمان» انجام شد که البته تأثیر مستقیم آثار پیتر بهرنز، معمار آلمانی، در معماری این کارخانه مشهود است. البته باید یادآور شد که کارخانه ریسباف با حمایتهای حکمران اصفهان به نام «افشار» تأسیس شد که معتقد بود «دولت تاجر بدی است و دولت باید تسهیلات بهوجود آورد و وسایل کار را حاضر کند و مردم باید با سرمایههای خود کارخانه ایجاد کرده و آن را اداره کنند» بر اساس سندهای برجا مانده از این شرکت سهامی، این حکمران عدهای تجار گمنام ولی سرمایهدار را تشویق کرد تا شرکت ریسندگی ریسباف را با «سرمایه ۵۰۰ هزار تومان» تأسیس کردند و بهسرعت ماشینآلات آن را بهوسیله برادران کورس از انگلستان خریدند.
این بنا از زیباترین کارخانههای دوران پهلوی اول در شهر اصفهان است که بخش بزرگی از ضلع غربیِ سایت این کارخانه، به ورودی و فضاهای اداری و خدماتی، و سایر جوانب به فضای انبار اختصاص دارد. همچنین فضاهای کارگاهی در میانه سایت، توسط این فضاهای پیرامونی احاطه شده و ضلعهای شمالی و جنوبی کارخانه، دیواری بلند با نمایی ساده دارند. در میانه سایت، سالنهای تولید، در سمت غرب سالنهای تکمیل، در سمت شمال غربی و سالن رنگرزی در سمت جنوب شرقی، مکانیابی شده است.
برج تصفیه در ضلع شمالی مجموعه و دودکش کارخانه در ضلع شرقی (استعارهای نوین از منارههای کهن که با بلندای خود، گونهای نقش نمادین و نشانه شهری دارد)، از دیگر احجام تشکیل دهنده این مجموعه صنعتی است. فضاهای ورزشی و فضای شیرخوارگاه برای کودکان زنان شاغل از دیگر فضاهایی است که در سایت این کارخانه منظور شده امت متأسفانه موقعیت شیرخوارگاه مشخص نیست.
نسرین فقیه در کتاب «آغاز معماری صنعتی ایران»، کارخانه ریسباف را ترکیب موفق «مدلهای گذشته و مضامین جدید» دانسته که با «نقشبندیهای عمودی و نیز با القا تصویر کوهستان» به «تئاتر پولستیک» بسیار شبیه است که از نمونههای نحوه عطف معماران اکسپرسیونیست به طبیعت بود. او به استفاده از تلفیق معماری سنتی و بومی با مظاهر و تکنولوژی جدید به دست معمار و صنعتگر ایرانی، در بناهای کارخانههای اصفهان از جمله کارخانه ریسباف اشاره کرده و سردر این کارخانه را که به «کلیدهای اُرگ» شباهت دارد مانند کلیسای گرانتویک در اطراف کپنهاگ اثر «کلینت» میداند.
«ریسیاف» ۷۴ هزار متر مساحت دارد
شهرام امیری، سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به مهر گفت: خوشبختانه در کارخانه ریسباف اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.
وی با بیان اینکه به دنبال مصوبه هیأت وزیران مبنی بر واگذاری کارخانه ریسباف از سوی بانک ملی به میراث فرهنگی ۲۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ توافقنامهای بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت عمرانی استانداری و شهرداری اصفهان منعقد شد، ادامه داد: بر اساس این توافقنامه شهرداری اصفهان مرمت و احیای کارخانه ریسباف را در دستور کار قرار داد.
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالعات احیای این کارخانه در حال انجام است، افزود: مستندسازی از شرایط آن تا قبل از واگذاری به شهرداری اصفهان نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه کارخانه ریسباف مجموعهای بزرگ و دارای ۷۴ هزار متر مربع وسعت، ۵۸ هزار متر مربع زیربنا است، تصریح کرد: این کارخانه دارای ۶ سوله بزرگ، ساختمان اداری، ساختمان فروش و … است.
امیری با اشاره به اینکه بحث حقوقی کارخانه ریسباف در دولت در حال پیگیری است، ابراز کرد: حفظ حق و حقوق بانک ملی در این پروژه حفظ خواهد شد و از سویی نیز قرار است این مجموعه به عنوان موزه منطقهای اصفهان معرفی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون همه استانهای بزرگ از ۱۰ سال گذشته تاکنون باید موزه منطقهای را راهاندازی میکردند، گفت: تاکنون تنها موزه منطقهای در مشهد و در کنار کوه سنگی ایجاد شده است.
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اهداف راهاندازی موزه منطقهای در کارخانه ریسباف حفظ این بنا است، تصریح کرد: از سوی دیگر نیز این کارخانه ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به موزه دارد.
۱۵ هزار شیء تاریخی در اصفهان در انتظار راهاندازی موزه
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار شیء تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان موجود است، افزود: در صورت بازسازی این کارخانه این اشیا در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.
امیری ادامه داد: البته باید توجه داشت که با توجه به وسعت کارخانه ریسباف ایدههای مختلفی از جمله موزه صنایع دستی، موزه کودک، موزه صنعت و … برای آن در نظر گرفته شده است، امکان تجمیع همه این ایدهها در این محل وجود دارد.
تخریب تا ۶۰ درصدی برخی از ساختمانهای ریسباف
وی با تاکید بر اینکه در گام نخست نجات ریسباف را در دستور کار داریم، افزود: این کارخانه تاکنون نیز آسیبهای زیادی دیده به گونهای که در برخی از ساختمانهای آن شاهد ۵۰ تا ۶۰ درصد تخریب هستیم.
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف از همه دانشگاههای معتبر کشور و حتی بینالمللی استفاده خواهیم کرد، ابراز کرد: این کارخانه قابلیت برگزاری مسابقه بینالمللی برای دریافت ایدههای خوب را نیز دارد.
امیری با تاکید بر اینکه همه طرحهای در دستور کار برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف باید تائیدیه میراث فرهنگی را دریافت کند، اضافه کرد: در حال حاضر سولهها به دلیل داشتن سقف شیروانی تا حدود ۸۰ درصد سالم هستند اما ساختمانهای جانبی به ویژه در محوز جنوب در خیابان هفت دست آسیب جدی دیده است و یکسری از انبارها در قسمت شمال نیز خیلی آسیب دیده است.
وی با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است که کارخانه ریسباف رها شده و این شرایط ناشی از همین رها سازی این مجموعه تاریخی است، ادامه داد: امیدواریم شهرداری هر چه زودتر عملیات احیا و مرمت را آغاز کند.
قرار بود کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی شود
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان نیز در خصوص این موزه در جلسهای با اعضای شورای شهر اصفهان گفته بود که این کارخانه در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی میشود.
او در این جلسه ادامه داد: با همکاری استانداری، شهرداری و اداره ارشاد تلاش میشود تا این مجموعه به میراث فرهنگی شهر و بزرگترین موزه شهر و حتی کشور تبدیل شود.
شهردار اصفهان گفته بود: همزمان با بهرهبرداری مرمت آن نیز انجام میشود تا در نهایت تبدیل به مکانی شود که جزو رؤیای شهر بوده است.
قاسمزاده با تاکید بر اینکه همه باید در کنار هم از هویت شهر دفاع کنیم، ادامه داد: در رمزگشایی تمدن صفویه یکی از رموز این بود که عالم، هنرمند و سیاستمدار زبان یکدیگر را فهمیدند اگر یکی از این سه ضلع نبود نقش جهان خلق نمیشد، در حال حاضر نیز اگر در اصفهان بخواهیم آثار هنری خلق کنیم باید کنار هم باشیم، ریسباف باید موزه ملی اصفهان شود، این اراده در دولتمردان شهر ایجاد شده، شما باید کمک کنید.
هر چند زمزمههایی در خصوص احیا و مرمت کارخانه ریسباف به گوش میرسد اما تا اقدامی جدی و اجرایی برای احیای آن صورت نگیرد، باورمان نمیشود که ریسباف نجات یافته است.
کد خبر 6095911